“Veranderbereidheid is cruciaal in onze evoluerende business”

Bij forwardingbedrijf Ahlers heeft men de boot van de digitalisatie niet gemist. Het bedrijf vindt zichzelf opnieuw uit door in te zetten op ‘digital forwarding’. Talentenstroom wilde graag weten welk effect dat heeft op de werkvloer én op het HR-beleid bij Ahlers. “We vragen inderdaad een shift van onze mensen”, vertelt HR-manager Philip D’Hollander. “De competenties die we vandaag van hen vragen, zijn niet dezelfde als vroeger.”

Van forwarding naar big data

Philip D’Hollander: “Ahlers is al meer dan honderd jaar oud en in die tijd maak je als bedrijf natuurlijk een hele evolutie door. Vandaag noemen we onszelf steeds meer een ‘digitale forwarder’. Supply chains worden nu eenmaal steeds meer digitaal. Je wil nog steeds goederen van punt a naar punt b verschepen, maar hóé je dat doet, is vandaag een kwestie van data. En door onze lange ervaring en ons brede netwerk beschikken wij over véél data. Meer dan onze klanten over zichzelf hebben, zelfs.”

“Een voorbeeld? Onlangs bekeek een medewerker van onze dienst customer service de facturen van een van onze grotere klanten. Het viel hem op dat de totale kost maar voor een klein deel naar de verscheping van de vracht zelf ging. Een veel grotere hap ging naar een extra kost op de container na verscheping omdat onze klant meer tijd nodig had om de vracht te lossen dan standaard voorzien was. In vergelijking met andere klanten op deze route was de demurragekost tweemaal hoger dan gemiddeld, gebaseerd op al onze data. Onze medewerker heeft proactief met de rederij gebeld om te vragen of het goedkoper zou zijn om de containers langer te huren in plaats van een demurragekost te betalen. Wat bleek? Onze klant kon zo 60.000 euro per jaar uitsparen. Dat is prettig nieuws om aan je klanten te brengen!”

Nieuwe denkwijze

“Natuurlijk is het een grote omslag om op die manier te werken. Je moet het grotere plaatje durven bekijken en je denkwijze veranderen. Dat kunnen we niet van al onze medewerkers vragen, maar het is zeker een van de competenties waar we naar zoeken bij nieuwe aanwervingen. Ze moeten proactief en betrokken zijn – écht begaan met wat onze klanten doen en hoe ze dat beter kunnen doen. En dan natuurlijk de telefoon durven nemen om te weten te komen hoe wij daarbij kunnen helpen.”

“Proactiviteit is een kerncompetentie”

“De meeste aanwervingen bij Ahlers zijn voor de dienst forwarding. Zeker voor die functies let ik op vier belangrijke punten: technische competenties en analytisch vermogen, communicatie, proactiviteit en betrokkenheid. Omdat de inhoud van ons werk steeds meer digitaal wordt, heb je natuurlijk meer technische en datagerichte profielen nodig. Maar nieuwe medewerkers pikken die technische skills wel op. We brengen hen dat bij op de werkvloer. De andere drie kerncompetenties kan je niet zomaar aanleren, die moet je hébben.”

“Het allerbelangrijkste dat ik zoek in nieuwe medewerkers, is veranderbereidheid. Onze business blijft nu eenmaal evolueren – en steeds sneller. Wat vandaag werkt, is morgen misschien achterhaald. We liggen hier niet wakker van diploma’s of zelfs ervaring. Maar ik wil wél weten welke mindset kandidaten meebrengen.”

Talentenstroom zoekt verder naar de competenties van de toekomst. Leest u graag mee? Schrijf u dan in op de nieuwsbrief.

Stap 1 van 2 - Regelmatig nieuws ontvangen van Talentenstroom?

50%