Expediteur, douanedeclarant, dispatcher, … Al jaren zijn dit knelpuntberoepen. Is de coronacrisis een opportuniteit voor bedrijven om eindelijk lang openstaande vacatures in te vullen? Of wordt er niet meer aangeworven, of nog erger, vallen er eerder ontslagen? Talentenstroom stelde de vraag aan logistieke bedrijven in de haven van Antwerpen.
Opgelet: dit is geen representatieve steekproef. Het geeft een trend weer onder de bedrijven met wie we spraken of die de bevraging ingevuld hebben (35-tal).
Momenteel heeft een derde van de bevraagde bedrijven vacatures lopen. Onder andere voor de functies van customer service medewerker, account manager transport, expediteur, junior. bediende expeditie; loketbediende, supply chain engineer, logistiek coördinator, commerciële balieverkoper, sales manager, inside sales, warehouse manager.
De sollicitatieprocedure werd aangepast, het eerste gesprek wordt nu meestal online gevoerd waarna online testen kunnen volgen. Vooraleer aan te werven geven bedrijven er de voorkeur aan om toch eerst een face-to-face contact te hebben. De 2de ronde van de sollicitatieprocedure, face-to-face, wordt uitgesteld of gepland op kantoor met de nodige voorzorgsmaatregelen.
Bedrijven tonen interesse voor een online alternatief voor een jobdate of jobbeurs indien ze vacatures hebben.
Er lijkt weinig tijdelijke werkloosheid bij de functies van logistiek bedienden. Bedrijven gaan hier vaak in een wisselend regime mee om: